Kako djetetu postaviti granice i omogućiti slobodu izbora

Četvrtog dana proslave 20 godina rada Dječjeg vrtića svetog Pavla apostola na Pujankama, 9. studenog 2017. na programu je bila interaktivna pedagoška radionica za roditelje i odgojitelje pod nazivom Kako djetetu postaviti granice i omogućiti slobodu izbora. Radionicu je vodila gđa Nada Pelaić, profesorica pedagogije od nedavna u mirovini, nekadašnja stručna suradnica vrtića. Na radionici je sudjelovao velik broj roditelja, odgojitelja i župljana među kojima je bilo baka te roditelja  s većim brojem djece. Susret je započeo molitvom koju je potaknuo župnik don Bože Renjić.

Pedagogica Pelaić potaknula je sudionike da promišljaju jesu li granice i sloboda izbora u koliziji, a zatim i zašto je djetetu važno postaviti granice. Dijete bez granica osjeća se kao u zrakopraznom prostoru jer nema izgrađen sustav vrijednosti i socijalne kompetencije. No svako prosječno dijete sposobno je tražiti i uspostaviti različite i brojne granice u sebi i oko sebe, istaknula je profesorica Pelaić, učeći to u obitelji koja je temeljna egzistencijalna i emocionalna zajednica.  Za to je potrebno poštovanje i prihvaćanje svakog djeteta, odnosno čovjeka iz kojeg zatim izrasta njegovo samopoštovanje.

Profesorica Pelaić objasnila je da je discipliniranje usmjeravanje i vođenje djeteta, određivanje pravila i granica ponašanja, a temelji se na dobrom međusobnom odnosu odraslog i djeteta. Isto tako je naglasila da discipliniranje nije kažnjavanje djeteta, već je to svakodnevni posao koji prati ritam dnevnih događanja.

S postavljanjem granica potrebno je započeti u ranom djetinjstvu, a zahtijeva strpljenje, vrijeme i stalnu vježbu. Granice i pravila pomažu djetetu u izgradnji i očuvanju samopoštovanja i samokontrole, a za njihovo postavljanje odgovorni su roditelji. Postavljena pravila ne smiju biti nerealna, već takva da ih dijete može razumjeti i prihvatiti te da iz njih može učiti. Nedosljedni i nedorečeni roditelji daju loše poruke djetetu i teško uspostavljaju disciplinu.

Sudionici radionice imali su prigodu razgovarati i tražiti rješenja za različite odgojne situacije radeći u manjim skupinama. Također su dobili i pisane naputke o tome kako  dijete razumjeti, poticati i disciplinirati, a da ga pri tom ne kažnjavamo i ne povrijedimo. Na završetku ovog iscrpnog susreta slušali smo dvije poticajne priče: Kineski bambus i Kutija puna poljubaca te gledali i slušali videoprezentaciju Mislila si da ne primjećujem.