Predavanje o zlu, grijehu i pomirenju

U prostoru Hrvatske udruge Benedikt u Splitu u četvrtak 15. ožujka Nikola Milanović, dipl. teolog, vjeroučitelj, kolumnist Slobodne Dalmacije i autor vjeronaučnih udžbenika za srednju školu održao je predavanje „Zlo, grijeh i pomirenje", u kojem je pokušao odgovoriti na pitanja: postoji li zlo ili nam se svijet zbog svoje nesavršenosti čini takvim?; postoji li grijeh ili smo ga izmislili namećući sebi nepotreban teret?; može li se, osim postojanjem zla i Zloga, objasniti svjesno i namjerno razaranje materijalnih dobara i života kakvo je sposoban učiniti samo čovjek? „Sam Sin Božji potvrđuje nam da je grijeh stvarnost protiv koje se moramo danomice boriti.

On je glavni neprijatelj čovjeka i njegove slobode u svijetu koji je stvorio dobri Bog", kazao je Milanović, te se zapitao: „Zašto Bog dopušta da nevini pate, a da nepošteni i pokvareni uživaju?" Ta pitanja oduvijek muče čovjeka, kazao je Milanović te pokušao odgovoriti što je zlo i zašto ono postoji? „Zlo predstavlja objekt odbijanja, neprihvaćanja i gađenja za razliku od objekta koji privlači i koji se prihvaća, tj. dobra. U filozofiji se zlo tumači i definira na različite načine, a osobito je važna njegova uloga u religijama. Mi kršćani odgovor na problem zla pronalazimo u svjetlu božanske objave. Bog je dobar pa njemu nije moguće pripisati zlo. Stvorio je čovjeka na svoju sliku. Zato je u čovjeku iskonska težnja za dobrom u kojem doživljava svoje istinsko ostvarenje. No, Bog je stvorio ljude kao slobodna bića. Sloboda je najveći dar koji je Bog darovao čovjeku, a ona omogućuje određivanje za i protiv Boga. Okrećući se od Boga čovjek bira zlo. Dakle, stvarajući čovjeka i darujući mu slobodu, Bog stvara i mogućnost da se dogodi zlo (slobodna čovjekova odluka protiv Boga), ali Bog nipošto ne želi zlo. Čovjek u slobodi bira zlo, drugim riječima čovjek čini grijeh", kazao je predavač. Zatim je na kratko prikazan dio filma o Siriji, točnije o Homsu, drevnom gradu, trećem po veličini u Siriji koji je pretvoren u pravo more ruševina. „Ovakva se destrukcija bez zla i grijeha nikako ne može objasniti. Zamislite samo patnju koja je živjela i još uvijek živi u ovom razorenom gradu duhova. Ne trebamo ići u Siriju da bismo ovo razumjeli. Naš je Vukovar izgledao jako slično ovome gradu", kazao je Milanović te objasnio kako su „upravo u svjetlu kršćanskog poimanja patnje mnogi velikani ljudskog duha došli do uvjerenja da patnje i stradanja mogu biti milosni Božji dar koji nas čisti od našeg egoizma i čini nas osjetljivima za patnje drugih". „Božji odgovor na pitanje zla, patnje i smrti jest Isus Krist", rekao je. Govoreći zatim o grijehu, Milanović je kazao kako grijeh ponekad može izgledati poput hrabrog iskoraka u slobodu, ali on je zapravo uvijek najveći neprijatelj naše slobode. „Čineći zlo, odnosno griješeći, čovjek osjeća nemir i grizodušje (djelovanje savjesti). Taj nemir želi nas potaći da se izbavimo iz ropstva grijeha i da opet postanemo istinski slobodni. Dakle, grijeh je po definiciji svjesno i namjerno kršenje Božje volje koja nam je poznata", objasnio je Milanović.