Božićno primanje ravnatelja osnovnih i srednjih škola kod Nadbiskupa

U prigodi 25 godina katoličkoga vjeronauka u školi Katehetski ured Splitsko-makarske nadbiskupije po prvi je put priredio božićno primanje i čestitanje za ravnateljice i ravnatelje osnovnih i srednjih škola kod splitsko-makarskoga nadbiskupa mons. Marina Barišića u četvrtak, 15. prosinca u dvorani sv. Ivana Pavla II. u Nadbiskupskom ordinarijatu u Splitu.

Božićnom susretu nazočio je generalni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije mons. Miroslav Vidović, pastoralni vikar mons. Nediljko Ante Ančić, pročelnik za društvene djelatnosti Splitsko-dalmatinske županije prof. Tomislav Đonlić, predstojnik Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije mr. don Josip Periš, predstojnik splitske podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje Vlade Matas, viša savjetnica za vjeronauk Sabina Marunčić te oko stotinu ravnatelja.

Uime organizatora nazočnima se obratio predstojnik Katehetskog ureda mr. Periš istaknuvši da je tijekom proteklih dvadeset i pet godina učinjeno je jako puno te da je vjeronauk danas „pravno zaštićen nastavni predmet, demokratičan po svom izboru i respektabilna disciplina unutar školskog sustava po svojoj odgojnoj naravi i usmjerenju, razrađenim ciljevima, brižno odabranim sadržajima te vjeroučiteljima kao njegovim neposrednim nositeljima. Upravo ta unutarnja kvaliteta Vjeronauka daje mu ne samo teološko i ekleziološko opravdanje, nego i povijesni, kulturološki, antropološki i pedagoški legitimitet“, istaknuo je mr. Periš. U tom projektu Katoličke Crkve važnu ulogu odigrali su ravnatelji/ce te im je u tom vidu zahvalio na dosadašnjoj dobroj suradnji. Izrazio je nadu da će ta suradnja i u budućnosti biti konstruktivna jer se kroz nju najneposrednije očituje suradnja državnih i crkvenih vlasti. Istaknuo je, također, dobru suradnju s Agencijom za odgoj i obrazovanje koja pruža stručnu potporu vjeronauku i u kojoj vjeronauk ima svoje odgovarajuće mjesto.

Na području Splitsko-makarske nadbiskupije ima 84 osnovne i 44 srednje škole u kojima je zaposleno više od 300 vjeroučitelja. Od toga je oko 230 vjeroučitelja laika, 30 redovnica i 63 svećenika. Postotak učenika koji pohađaju nastavu vjeronauka u osnovnoj i srednjoj školi konstantno je iznad 95 %. „Poštujući pravo učenika i njihovih roditelja na izbor nastave vjeronauka, siguran sam da tom visokom postotku doprinosi i kvaliteta vjeronaučnih programa, kvaliteta izvođenja vjeronaučne nastave, otvorenost Vjeronauka svim područjima ljudskoga znanja i života te, osobito, posvećenost i zalaganje naših vjeroučitelja svom pozivu“, naglasio je mr. Periš dodavši da uz podršku ravnatelja vjeroučitelji redovito sudjeluju na stručnom usavršavanju, vjeronaučnim olimpijadama te likovnim i literarnim natječajima. Podsjetio je, između ostaloga, da je Split postao snažan katehetski centar na području Republike Hrvatske, jer je već 17 godina domaćin Katehetske ljetne škole.

Fotogalerija: Kristina Bitanga i Silvana BC

Uime ravnateljica i ravnatelja prigodnu riječ uputila je profesorica Ankica Kovač, ravnateljica V. gimnazije „Vladimir Nazor“ u Splitu. Govoreći iz perspektive svoje škole, a nadajući se da i ostali ravnatelji dijele slična iskustva, ravnateljica Kovač je, između ostaloga, naglasila da se „kroz nastavu vjeronauka djecu upućuje na kritičko razmišljanje, na toleranciju, na rast, u konačnici – na dobro. Neki će reći da živimo u vremenu kada je teže nego nekad biti odgajatelj i učitelj. Teško jest ako ćemo djecu limitirati samo na ono što i kako smo mi naučili i znamo, ne poštujući njihovo, novo vrijeme.“ Istaknula je da stoga i ravnatelji moraju biti spremni na učenje pa čak i od djece, prilagodbu i nove oblike odgajanja i poučavanja.

Obrativši se nazočnima uime županije prof. Đonlić je naglasio da je izrazito važna atmosfera u kojoj se odvija odgojno-obrazovni rad u školama, koje su temeljne državne ustanove jer odgajaju i obrazuju našu djecu. Istaknuo je da je središnje pitanje: kakvu školu želimo i želimo li djeci cjelovitu izobrazbu? U tom je surječju podcrtao da školski vjeronauk igra važnu ulogu u cjelovitoj izobrazbi, a nepravedno je bio osporavan mnogo puta kroz proteklih 25 godina.

Zaželjevši dobrodošlicu nazočnima u prigodi 25. obljetnice ponovnog uvođenja vjeronauka u hrvatske škole nadbiskup Barišić je kazao: „S obzirom na višestoljetnu povijest i djelovanje Katoličke Crkve na ovim prostorima, dvadeset i pet godina, poslije duže pauze neopravdanih godina izostanka vjeronauka iz škole, samo je jedan trenutak koji će, zasigurno, ostati zapisan u povijest i memoriju naše Crkve, naše Domovine i odgojno-obrazovnog sustava. No, za nas koji smo aktivni sudionici i suvremenici ovoga velikog iskoraka u životu Crkve u Hrvata, koji smo u nj utkali svoje vrijeme, znanje, ljubav, trud, jednom riječju svoj život, ovo je značajan događaj i itekako vrijedan spomena.“

Crkva je u Hrvatskoj, naglasio je nadbiskup, posvetila „svoje najbolje ljudske zalihe i snage ne štedeći napore, umore i materijalna sredstva u što bolju organizaciju Vjeronauka i formaciju vjeroučitelja i kateheta. Ona to nije učinila samo na temelju jednostavnih ljudskih razmišljanja, nego iz dubokog poimanja vjere koja je uvijek utemeljena na vjernosti Logosu koji tijelom postade, koji nikada ne uskraćuje odgovora čovjeku.“ Nakon demokratskih promjena, Crkvi, koja nosi Radosnu vijest, otvorile su se nove mogućnosti i prostori djelovanja. „Crkva u Hrvata koja je do tada sustavno sprječavana za bilo kakav društveni iskorak, svjesna da se njezino evangelizacijsko poslanje ne može zatvoriti i ograničiti samo na unutarcrkveno područje, u školskom je vjeronauku prepoznala jednu od svojih važnih zadaća u društvenom životu i načinu formiranja društvene svijesti nadahnute kršćanskom vjerom i crkvenom baštinom“, kazao je nadbiskup Barišić.

Osvrnuvši se na ulogu školskoga vjeronauka u Republici Hrvatskoj kao sastavnog dijela odgojno-obrazovnog sustava, naglasio je da kao školski predmet na području odgoja „ima neupitnu vrijednost bez koje škola ne bi bila u stanju ostvarivati svoju temeljnu zadaću, a to je cjeloviti odgoj čovjeka. Kroz Katolički školski vjeronauk, slobodno izabran, učenici imaju priliku upoznati ne samo kulturnu i povijesnu vrijednost kršćanske vjere koja je obilježila sve segmente ljudskog života i stvaralaštva, već i vrlo važnu ulogu vjere u životu svakog pojedinca i društva u cjelini.“

„Pitanja o Bogu, o tumačenju svijeta, o smislu života, o vrijednostima i djelovanju čovjeka neizostavni su dio života škole jer progovaraju i o onome što je iznad granica i dometa drugih nastavnih predmeta. Škola bez takvih sadržaja bila bi osiromašena te bi ostala zatvorena u granicama ovoga svijeta u kojoj bi učenici ostali zakinuti za čuđenje nad stvorenim, bez čežnje za postavljenjem pitanja o onostranome, a što je najbolnije ostali bi bez nade i konačnog smisla. Vjeronaučni planovi i programi, u kojima smo često bili preteče novih promjena u školstvu u Hrvatskoj, udžbenici i drugi nastavni materijali, koliko god nam se ponekad čine nedostatnim, nude bogatstvo onih sadržaja koji vode k spasenju i otkupljenju čovjeka, što niti jedna pedagogija ni didaktika ne mogu ponuditi“, istaknuo je splitsko-makarski nadbiskup.

U nastavku svoga govora s ponosom svjedoči „da je vjeronauk u školi najsustavnija i najorganiziranija prisutnost Crkve u suvremenom hrvatskom društvu. Možda je upravo zato još uvijek nekima trun u oku!?“ Međutim, ističe da je ovo „veliki civilizacijski doseg u odnosu na ona vremena kada je tajno ispisana riječ na razrednoj ploči, 'Sretan Božić', značila uzbunu i ratno stanje jer 'neprijatelj ne spava'.“ Mons. Barišić je zahvalio ravnateljima i ravnateljicama na njihovom doprinosu dobro ustrojenom vjeronauku u hrvatskim školama. „Neka nam dosadašnja uspješna suradnja bude nadahnuće i poticaj za budući rad, a blagdan Božića neka nas učini otvorenima za susret s Bogom koji čovjekom posta, a koji jedini može istinski usrećiti svakog čovjeka. Neka se u svima nama i u zajedništvu svih ljudi dogodi susret s Emanuelom – Bogom s nama!“, poručio je nadbiskup Barišić. Izrazivši nadu da će taj susret uoči Božića postati tradicionalan, zaželio je svima sretan Božić i blagoslovljenu Novu 2017. godinu.

Ravnatelj splitske Srednje „Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju“ gospodin Ivan Kovačević uručio je nadbiskupu, uime ravnatelja, prigodni dar – božićne jaslice, koje su napravile vrijedne učeničke ruke. Pravi božićni ugođaj priredila je svojim pjevanjem dječja klapa Bepo i zbor OŠ Josip Pupačić iz Omiša pod vodstvom prof. Marije Didović, a mladi umjetnik Jerko Didović izveo je glazbenu točku na violini. Program je moderirala Silvana Burilović Crnov. Nadbiskup je svim ravnateljicama i ravnateljima darovao po primjerak Zbornika dječjih radova „Djeca Oca milosrđa“, a svakom djetetu podijelio je po krunicu te se zadržao s nazočnima u prijateljskom druženju uz sok i kolače, koje su pripremili domaćini.

Ostale vijesti iz ove kategorije
  • Prev
U subotu, 13. travnja 2024. godine na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu, održan je međubiskupijski ...
U suradnji s profesorom fra Domagojem Runjom donosimo razmatranje za treću vazmenu nedjelju.
Dokumentarni film prikazuje prvu generaciju vjeroučitelja koji su nakon osamostaljenja Republike Hrvatske počeli raditi ...
Posljednjeg dana hodočašća u organizaciji Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije, u petak 5. travnja, ...
Četvrtog dana hodočašća vjeroučitelji Splitsko-makarske nadbiskupije uputili su se u Carcere, u tzv. Franjinu pustinju.
U suradnji s profesorom fra Domagojem Runjom donosimo razmatranja za drugu vazmenu nedjelju.
Treći dan hodočašća vjeroučitelja Splitsko-makarske nadbiskupije 3. travnja bio je posvećen dolini franjevačkih ...
U drugom danu hodočašća pod nazivom „Pogledajte ruke moje i noge“ (Lk 24, 39) vjeroučitelji Splitsko-makarske ...