1. Draga braćo i sestre,

Svi blagdani svetaca i slavlja Blažene Djevice Marije liturgijske godine, bitno su povezani i izviru iz jedinstvenog Otajstva spasenja: Otajstva Isusa Krista, Sina Božjega, začeta po Duhu Svetom, rođena od Djevice Marije, koji radi nas i radi našega spasenja siđe s nebesa, On punina ostvarenja spasenja čovjeka i svega stvorenoga. „Ta u njemu je sve stvoreno na nebesima i na zemlji, vidljivo i nevidljivo… sve je po njemu i za njega stvoreno: On je prije svega i sve stoji u njemu“ (Kol 1, 16-17), veli sveti Pavao, ili kako današnja svetkovina svjedoči: Krist Kralj svega stvorenoga.

2. Svetkovinu Krista Kralja ustanovio je papa Pio XI. kao odgovor na opasna i tragična društvena i svjetska zbivanja početkom 20. stoljeća. Bilo je to vrijeme starih vlastodržaca i nastajanja novih zemaljskih moćnika koji su prijetili i ugrožavali Europu i svijet. Vrijeme je to ideologija: fašizma, nacizma i komunizma - da se poslužimo prorokom Danielom i njegovim simbolima životinja, koje predstavljaju narav tih kraljevstava, a često i opasniji od životinja. Svima njima zajednička je oznaka moć, borba, osvajanje, nasilje, rušenje, ubijanje… No, koliko god su ova kraljevstva i ideologije bile jake i moćne, na sreću sve su se one urušile, pale i ostajale u prošlosti, bez budućnosti. To vrijedi i danas za sva nova ideološka, kao i tehnološka kraljevstva, koja se suprotstavljaju Kralju Kraljeva i zarobljavaju čovjeka te ne služe općem dobru. Nasuprot ideologijama zarobljenosti i smrti Krist Kralj svega stvorenoga oslobađa, spašava, život daje i budućnost ostvaruje. „Sve postade po njemu i bez njega ne postade ništa“ (Usp. Iv 1, 3). Isus Krist je vjerni svjedok, prvorođenac usnulih, Kralj Kraljeva. On je jučer, danas i u vijeke.

3. Neizmjerni rascjep između logike moći zemaljskih kraljevstava i Krista Kralja svega stvorenoga dolazi do izražaja u susretu Pilata i Isusa. Nije to „normalni“ susret - dijalog, već optužba, proces, osuda i smrt. Pilat na neki način postaje simbol svih zemaljskih kraljeva, sile i gospodarenja nad drugima. Svih onih kojima nije do pravde, slobode i istine o Bogu, čovjeku i svijetu. Osuđeni i odbačeni Isus, u svojoj osudi križa i smrti nosi i živi patnje, osude i smrti svih žrtava ljudskog roda. Pilata ne zanima istina, nego samo vlast, karijera, interes. Njegova logika vlasti ne razumije Isusove riječi o istini, svjedočenju istine, o kraljevstvu koje nije od ovoga svijeta. Pilatovo pitanje: „Što je istina?“, zapravo je podcjenjivanje, omalovažavanje i izrugivanje istine, pravde, poštenja, dostojanstva osobe, slobode i obrane života. Njegovo: „Što je istina?“, ustvari znači: „O čemu ti pričaš?... Pusti ti to… Ti ne znaš što je vlast… Pa čovječe gdje ti živiš?“. Za Pilata i za sva ideološka i tehnološka kraljevstva moći, čiji je Pilat postao simbol, za taj mentalitet, Isus će uvijek biti ismijan, odbačen i osuđen.

4. Logika vladanja ne razumije ljubav služenja; kraljevstva moći i dominacije ne razumiju narav Kristova kraljevstva: „Kraljevstvo istine i života, kraljevstvo svetosti i milosti, kraljevstvo pravde, ljubavi i mira“ (RM). Na procesu pred Pilatom Isus nema odvjetnika. On je sam i dostatan, jer on je Istina. Sveti Ivan svjedoči: „Zakon bijaše dan po Mojsiju, a milost i istina nasta po Isusu Kristu“ (Iv 1, 17).  Jedini On, Krist Kralj svega stvorenoga mogao je reći: „Ja sam Put, Istina i Život“ (Iv 14, 6). Opasni su oni koji misle da imaju istinu. Pilat ima istinu, želi biti posjednik istine, jer ima u svojim rukama vlast i moć. Isus ne govori samo o istini, nego je i svjedoči: „I tko je god od istine, sluša njegov glas“ (Usp. Iv 18, 37). Pilat ne može čuti, a još manje razumjeti Isusove riječi.

5. Braćo i sestre, koliko puta mi danas čujemo i želimo razumjeti ovoga Kralja, ne od ovoga svijeta, ali za ovaj svijet? Kralja koji vlada ponizno, oslobađa služenjem, ljubi sebedarjem, život dobiva gubeći ga, spašava trpeći, uskršava smrt pobjeđujući. Nije uvijek jasno ni lako biti građanin - svjedok Krista Kralja u svojim društvenim ulogama, pa ni u ulogama roditelja, oca, majke, supruga, supruge… Ohrabrujuće i utješno je čuti da je ovaj svjedok Istine - Isus Krist - nama u svemu jednak, osim u grijehu, bio iskušavan logikom moći, vlasti i časti već na početku svoga javnog djelovanja: „Imanjem: pretvori ovo kamenje u kruh; vladanje: pokloni mi se, dat ću ti svu vlast, sve će biti tvoje; častohleplje: skoči dolje i svi će ti pljeskati, o tebi govoriti“. Međutim, svi oni koji su od istine, koji čuju i slijede Isusovu riječ ne zaboravljaju da: „Ne živi čovjek samo o kruhu“; „Klanjaj se Gospodinu Bogu svome i njemu jedinomu služi“; „Ne iskušavaj Gospodina Boga svojega“(Usp. Lk 4, 4-12). Upravo kod umnažanja kruha: „Kad Isus spozna da kane doći i zakraljiti ga, povuče se ponovno u goru, posve sam“ (Iv 6, 15). Isus je naviještao univerzalno Božje kraljevstvo, a nikada Židovsko kraljevstvo. Židovi mu zlobno podmeću, a Pilat se natpisom nad glavom Raspetoga ruga Židovima: „Isus Nazarećanin, kralj židovski“.

6. Nije Isus protiv vlasti, društvenih uloga, kraljeva, ministara, predsjednika, nego poziva da sve to bude u duhu ljubavi i služenja čovjeku i društvu. On reče: „Ako tko želi biti prvi, neka bude od svih posljednji i svima poslužitelj (Mk 9, 35). Na posljednjoj večeri opravši noge učenicima upita ih: „Razumijete li što sam vam učinio… Primjer sam vam dao da i vi činite kao što ja vama učinih“ (Iv 13, 15). Ove njegove riječi i njegov primjer žele nas pratiti danas i u situaciji COVIDA - 19. Opasno je biti isključiv i posjedovati istinu. Isto tako zabluda je misliti da sve znamo. „Ako tko misli da što zna, još ne zna kako treba znati“( 1 Kor 8, 2), upozorava nas sveti Pavao. Znanje bez ljubavi je jedan mogući virus. Istina je uvijek tiha, ponizna, skromna i dijaloški otvorena. Istina ima dimenziju spoznaje, ali i povjerenja. Istina ne dijeli već različitosti povezuje. Dakako, istina se poziva na slobodu i savjest, ali dobro svjesna da sloboda ne smije biti egocentrična, a savjest površna i krivo usmjerena. No, ni savjest ni sloboda ne zaboravljaju bližnjega. Istina iznad svega sve prati ljubavlju koja vidi potrebe i poteškoće bližnjih. Ne samo u poteškoćama COVIDA-19, nego i inače u svakodnevlju našega života, naših odnosa, potrebno je zapitati se: Gdje smo i čiji smo? Građani - vjernici Krista Kralja, ljubavi i služenja? Ili, građani - vjernici Pilata, logike moći, vladanja…? Čiji glas slušamo i kakvu logiku slijedimo? Pilatovu logiku ili put Krista Kralja Istine i Života?

7. Vjerujem, braćo i sestre, da uza sve izazove i kušnje, nesigurnosti i traženja, želimo hoditi i ostati na putu Krista vjernog svjedoka istine spasenja, čije kraljevstvo nije od ovoga svijeta, a čiji put je tako potreban trajno svima nama, našem društvu i ovome svijetu. Ovu potrebu i želju iskazujemo svaki put kad molimo „Oče naš“: „Dođi kraljevstvo tvoje! Budi volja tvoja!“ Prije svega potrebno je da Krist Kralj bude u našem srcu, u našoj savjesti, slobodi i ljubavi, a po svjedočenju, u našoj sredini, društvu i svijetu. Krist Kralj, prije svega je kralj srdaca. Ako ga naše srce ne prima, već ignorira, prezire, suprotstavlja mu se, tada Njemu ne dozvoljavamo, uskraćujemo i niječemo mu da je on Kralj svega stvorenoga. Svatko od nas je, ne samo dio kozmosa, nego za Njega važniji i veći od kozmosa. Dok Ga kozmos - priroda, sluša, poštuje, zar da Ga ja prezrem i ignoriram? Bog nas je stvorio kao original, unikat. Pilat osobno, a i kao povijesni simbol tipična je krivotvorina originala vlasti i uloge, služenja u ljubavi i istine koja oslobađa i spašava. Žalosno je i opasno ako krivotvorina vlasti i uloga zahvati pandemijski društvo i svijet. Bio bi to jedan način savezništva s COVIDOM- 19, štoviše opasnije od spomenutog virusa. Stoga, braćo i sestre, upoznajmo Istinu i snagu ljubavi Krista Kralja. Molimo i svjedočimo životom i ulogama, osobno i zajedno: Dođi kraljevstvo tvoje! Budi volja tvoja! Nismo i ne smijemo biti Pilati, pa ni pasivni promatrači događanja u bližnjoj i daljnjoj sredini. Sam Krist Kralj osposobio nas je i učinio nas suradnicima svoje vladavine ljubavi. Na dan našega krštenja ucijepljeni smo u njegovu dimenziju kraljevske, proročke i svećeničke vlasti služenja. Budimo originali  - Kristovi suradnici, a ne krivotvorine originala!

8. Braćo i sestre, u svima svetima, a osobito u slavlju Blažene Djevice Marije, slavimo Krista Gospodina. Neka nam u ovom svjedočenju Kristova puta pomogne ona koja je najdublje povezana s Kraljem svega stvorenoga - Majka Marija - Isusova i naša Majka - Gospa od Zdravlja. Sjetimo se riječi Majke Marije koje ona upućuje svima nama poslužiteljima ljubavi svoga Sina: „Sve što vam rekne, učinite!“ (Iv 2, 5). Kriste Kralju svega stvorenoga, Spasitelju svijeta, pomozi nama u našim kušnjama! Pomozi nama da budemo građani - vjernici tvoga kraljevstva, oni od Istine, koji slušaju tvoj glas! Originali, a ne krivotvorine Kraljevstva Božjega. Amen!

Ostale vijesti iz ove kategorije
  • Prev
Splitsko-makarski nadbiskup i metropolit mons. Zdenko Križić predvodio je obrede Vazmenoga bdjenja, 30. ožujka, u ...
U jutro Velikog četvrtka, 28. ožujka, splitsko-makarski nadbiskup i metropolit mons. Zdenko Križić predvodio je misu ...
Splitsko-makarski nadbiskup i metropolit mons. Zdenko Križić predvodio je Misu Večere Gospodnje na Veliki četvrtak, 28. ...
Splitsko-makarski nadbiskup i metropolit mons. Zdenko Križić predvodio je euharistijsko slavlje na Veliku srijedu, 27. ...
Čestitku za Uskrs 2024. splitsko-makarskog nadbiskupa Zdenka Križića prenosimo u cijelosti.
Župa sv. Luke u Otoku obilježila je 80. obljetnicu krvavog pokolja u Otoku i podkamešničkim selima, iz tragičnih dana ...
Na Cvjetnicu - Nedjelju Muke Gospodnje 24. ožujka, koja uvodi u Veliki tjedan i pripremu za najveći kršćanski blagdan ...
Splitsko-makarski nadbiskup Zdenko Križić, u nedjelju 17. ožujka, tijekom svečanog misnoga slavlja blagoslovio je novi ...