Započeli XXVIII. Redovnički dani u Splitu

U organizaciji Hrvatske konferencije viših redovničkih poglavara i poglavarica (HKVRPP) drugi dio XXVIII. Redovničkih dana započeo je u petak 21. rujna u dominikanskom samostanu u Splitu na temu "Uloga i važnost žene u prenošenju vjere". Nakon uvodne molitve Trećega časa, skup je pozdravio o. Vinko Mamić, OCD, predsjednik HKVRPP. Izrazio je radost zbog dobroga odaziva kako u Zagrebu tako i u Splitu što govori da unutar Crkve i redovništva postoji interes za teološkim promišljanjem nad izazovima vremena i iskrena želja da se na te izazove odgovori. Govoreći o temi Redovničkih dana naglasio je da se već na prvim stranicama Sv. pisma može iščitati koliko je važna žena u prenošenju objave.




Ona je kao i muškarac slika Božja, kako kaže sveti pisac: "Na svoju sliku stvori Bog čovjeka, na sliku Božju on ga stvori, muško i žensko stvori ih" (Post 1,27). Stoga je navještaj Božje stvarnosti i poruke nepotpun bez žene kao prenositeljice vjere. "U dokumentu 'Instrumentum laboris' kojim se sudionici Sinode pripremaju za taj značajan događaj Katoličke crkve, osobito se ističe uloga žene u obiteljskom odgoju za vjeru i za Crkvu, kao i o izvanrednom doprinosu vjeroučiteljica u procesu prenošenja vjere. Ovom se prilikom prisjećamo da ne samo na razini obitelji i kateheze, nego i u teološkom promišljanju i naučiteljstvu Crkve, žene imaju posebno mjesto", naglasio je o. Mamić. Premda sve do 1970. nije bilo proglašenih naučiteljica Crkve, bilo je žena koje su stoljećima naučavale i usmjeravale razvoj teologije (primjerice sv. Katarina Sienska, sv. Terezija Avilska i dr.), a sv. Terezija iz Lisieuxa je bitno utjecala na shvaćanje onoga što je u srcu navještaja vjere - sveopći poziv na svetost. "Danas ima sve više žena koje studiraju teološke znanosti i sukladno tome značajno doprinose razvoju suvremene teološke misli", zaključio je predsjednik HKVRPP-a.
Prigodnu riječ uputio je splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić. Pozdravivši nazočni skup naglasio je važnost i aktualnost teme u vrijeme kada se sve više žena zalaže za svoja prava u Crkvi i u društvu, ali se i dalje osjeća da se njezino dostojanstvo ne štiti dovoljno. To se događa u društvima i kulturama gdje se govor o ženi svodi na govor o njezinoj fizičkoj ljepoti. Tu se ne uvažava dovoljno njezin genij ženstvenosti, intuicije, inteligencije srca i duha te njezina odgojna uloga i uloga u navještaju vjere. Stoga bi trebalo ići na izvore ženskih prava, Sveto pismo i Radosnu vijest Isusa Krista, naglasio je nadbiskup Barišić dodavši da bi se u tom svjetlu rabinova molitva: "Hvala ti, Bože, što nisam žensko", mogla zamijeniti s onom: "Hvala ti, Bože, što sam žensko". Podsjetio je na jedan tekst koji je papa Ivan Pavao II. 1995. godine uputio Konferenciji o ženi u Pekingu u kojemu Sveti Otac izriče zahvalnost ženi na mnogočemu, također i ženi redovnici koja se poput Blažene Djevice Marije i Isusa Krista poučljivo otvara ljubavi Božjoj te je svjedoči Crkvi i svijetu otvarajući time vidike dostojanstva i ulogu žene u Crkvi i društvu. U surječju nadolazeće Godine vjere nadbiskup je poželio svima da prođu kroz Gospodinova vrata vjere i da druge sa sobom povedu kroz njih.

Prvo predavanje s temom "Žene u traženju svojih vlastitih korijena u biblijskoj tradiciji" održao je dr. sc. Stipe Jurić, OP, profesor Svetog pisma na Papinskom sveučilištu sv. Tome Akvinskog (Angelicum) u Rimu. Žene sve više traže svoje vlastite korijene u biblijskoj tradiciji. Istražuju povijest svojih pramajki u vjeri s kojima se mogu identificirati. Mnoge žene počinju čitati Bibliju polazeći od uvjerenja da autori i interpreti muškog spola nisu posvetili dovoljno pažnje ženskom spolu. Naprotiv, često su marginalizirali ulogu biblijskih žena. Isto tako misle da su biblijski spisi antifeministički, iako u njima ne postoji neka posebna nauka o ženi. Ono što Biblija postojano ističe od samog početka je to da  je Bog stvorio jednog čovjeka, odnosno jednu ljudsku vrstu u dva spola, naglasio je dr. Jurić. Vrlo je važno naglasiti da se u Svetom pismu žena prikazuje potpuno ravnopravnom. Nije samo muškarac stvoren na sliku Božju, već i žena. Ženino vezanje za muža podrazumijeva njezinu potpunu ravnopravnost u različitosti. Ova savršena iskonska slika zadržala se do pojave prvog grijeha koji ju je nagrdio, a ženu podvrgao njezinu mužu i ona od tog trenutka ima položaj nižeg bića. Situacija se žene još više pogoršala s uvođenjem poligamije, koja nije ništa drugo doli nijekanje njezinih legitimnih prava kao zaručnice. U mnogoženstvu muškarac i žena nisu više "jedno tijelo", istaknuo je predavaši dodašvši da se dostojanstvo žene malo-pomalo snizilo, tako da se ona u izvjesnom smislu pretvorila u podljudsku vrstu. Kao i kod drugih semitskih naroda, u Izraelu također javni i vjerski život bio je posao muškarca. Trebat će čekati puninu objave u Novom zavjetu pa da žena dobije mjesto u ljudskom životu koje joj pripada prema Božjem promislu. Unatoč tome, ističe dr. Jurić, u Starom zavjetu neke se žene prikazuju kao značajne osobe i junakinje. Pored pramajki izabranog naroda (Sara, Rebeka, Lea, Rahela) i nekih proročica te žena koje su obavljale visoke političke funkcije, na osobit se način još spominju Ruta, Judita i Estera kojima Biblija dodjeljuje važno poslanje. Budući da odgovorna zadaća odgoja i formacije djece nije spadala samo na oca, biblijski pisci često spominju kreposne supruge, mudre i pobožne majke, čija je prisutnost u obitelji bila nezamjenljiva. Dr. Jurić smatra: Iako se starozavjetni patrijarhalni sustav nije značajnije promijenio u novozavjetno doba i u prvim stoljećima kršćanstva, ipak se dogodio očigledan pomak: Isus je imao učenicâ (Lk 8,2-3), žene su bile svjedokinje brojnih čudesa i navijestile njegovo uskrsnuće (Mk 16,1-8 i par.), Ivan donosi razgovor sa Samarijankom (4,1-26) itd. Žene su imale veliko značenje u prvoj kršćanskoj zajednici: primile su darove Duha Svetoga (Dj 21,9) i igrale ulogu u dobrotvornoj djelatnosti. U Jeruzalemu nalazimo Mariju, majku Ivana zvanog Marko (Dj 12,12), u čijoj se kući kršćanska zajednica redovno skuplja na katehezu, lomljenje kruha i molitvu. Žene su imale veliko značenje naročito u zajednicama koje je osnovao sv. Pavao (primjerice Rim 16,1-16 govori o crkvi ženâ). "Unatoč tome, postoji velik problem na temu žene i njezine uloge i službe u Crkvi, a star je koliko i Crkva", ustvrdio je dr. Jurić te nastavio: "On se temelji na činjenici što postoji velika razlika, štoviše oprečno mišljenje, glede pozicije ženâ u Crkvi između poslanica koje je napisao Pavao i poslanica koje su mu pripisane. Iz njegovih autentičnih poslanica proizlazi da je Pavao osobno podupirao i branio jednakost kršćanskih žena. Prema njegovu mišljenju, žene su sposobne vršiti bilo koju službu koja je dostupna muškarcima. Neautentične pavlovske poslanice, napisane poslije Pavlove smrti i njemu krivo pripisane, negiraju ženama svaku dužnost i službu u Crkvi koja bi ih uzdigla iznad muškaraca". Međutim, zaključio je dr. Jurić, i poslanice koje promiču službu ženâ i one koje negiraju tu službu ženama jednako su prihvaćene od Crkve kao nadahnute knjige. Prijepodnevni dio programa, kojega su moderirali dominikanski provincijal o. Anto Gavrić i fra Žarko Relota, nazočilo je više od stotinu redovnica i redovnika, a završio je euharistijskim slavljem koje je predvodio nadbiskup Barišić. Dvodnevni program nastavlja se u 16 sati predavanjem doc. dr. sc. s. Nele Veronike Gašpar na temu "Redovničke karizme u službi navještaja vjere". Nakon rasprave, prvi dan završit će u 17.45 sati molitvom Večernje. U subotu, 22. rujna nakon molitve Trećeg časa u 9 sati, predavanje "Žene i javno svjedočenje vjere u Crkvi i hrvatskom društvu" održat će dr. sc. Tanja Baran, novinarka i predsjednica Udruge za promicanje znamenitih Križevčana "Dr. Stjepan Kranjčić". Euharistijsko slavlje u 11.15 sati predvodi predsjednik Vijeća HBK za ustanove posvećenog života i družbe apostolskog života dubrovački biskup Mate Uzinić. Okrugli stol "Uloga i važnost žene u prenošenju vjere" počinje u 16 sati, a sudjeluju biskup Mate Uzinić, doc. dr. sc. s. Nela Veronika Gašpar, FDC, prof. s. Mirjam Gadža, CFM, pedagoginja, Klasična gimnazija Ivana Pavla II.,Zadar, dipl. ing. Jelica Pražen, ravnateljica Privatne srednje škole Marko Antun de Dominis u Splitu i prof. Ivana Petričić, Split. Moderatorica će biti dr. sc. Tanja Baran. Redovnički dani završavaju molitvom Večernje u 17.45 sati.