Proslava svetkovine sv. Klementa u Makarskoj
Ovogodišnja proslava svetkovine Sv. Klementa mučenika, zaštitnika grada Makarske i nekadašnje Makarske biskupije koja se 21. studenog u gradu pod Biokovom obilježava još od početka 18. st., tradicionalno je započela trodnevnicom u katedralnoj crkvi Sv. Marka. Prvog dana trodnevnice svetu misu koju je svojim pjevanjem uzveličao muški zbor makarske franjevačke crkve predvodio je fra Ante Čovo, gvardijan franjevačkog samostana iz Makarske. Dan kasnije na večernjoj misi propovijedao je fra Petar Rastočić, župnik župe Igrane i Drašnice, dok je trećeg dana trodnevnice misu predvodio prof. dr. Nedjeljko Ante Ančić, pastoralni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije.
Prema stoljetnoj tradiciji, zadnjeg dana trodnevnice otvorena je i raka sa svečevim moćima, a ključeve svečeva groba katedralnom župniku predali su članovi Župnog pastoralnog vijeća, te predstavnici gradske vlasti na čelu s dogradonačelnikom Miroslavom Družijanićem. Zazivi svecu zaštitniku i himna u njegovu čast koji su pratili ceremoniju izlaganja svečevih moći, još jednom su podsjetili na povijesni trenutak dolaska relikvija u grad pod Biokovom, te izricanje višestoljetnih zavjeta nepoznatom rimskom mučeniku, kojeg su Makarani davne 1725. izabrali za svog sveca zaštitnika. Na sam dan svetkovine, svečani pontifikal i panegirik u makarskoj katedrali, predvodio je splitsko-makarski nadbiskup msgr. Marin Barišić, a samoj koncelebraciji prethodila je procesija sa svečevim moćima po Kačićevu trgu, u kojoj je uz oca nadbiskupa i deset svećenika Makarskog dekanata, tradicionalno sudjelovao i veliki broj vjernika. U svojoj propovijedi msgr. Barišić istaknuo je značenje svetog Klementa kao jednog od prvog milijuna mučenika iz 1. stoljeća, a kojega grad Makarska slavi kao svog zaštitnika. Je li on bio svećenik, đakon ili oženjen, nije poznato, no uzmimo da je bio oženjen. Bio je martir što znači mučenik i svjedok. Mi smo danas pozvani biti svjedoci. Kako Isus vrednuje brak i obitelj? Nedostaje li danas bračnim drugovima više vrjednota kao što su razumijevanje i solidarnost nego materijalnih dobara? Isusov odgovor Mariji na svadbi u Kani bio je "još nije došao moj čas". Njegov čas je u Getsemanskom vrtu. Kod nas vjernika se traži ovaj čas darivanja. Bez umiranja sebi da bismo prihvatili drugoga brak umire u egoizmu. Ima života koji vode u smrt, ali ima smrti koje vode u život. Brojni brakovi su se održali jer su supružnici svoju bol, probleme pretvorili u oproštenje i darivanje, a šutnju pretvorili u razgovor, u darovano vrijeme jedno drugome, u zajedništvo. Msgr. je naglasio da se posebno mladim zaručnicima mora govoriti ova životna mudrost: "umirati da biste živjeli", a bračne drugove msgr. je pozvao da budu svjedoci i da im sv. Klement bude svjedok ako ga gledamo kao muža. Pitamo se danas što je to brak, jesmo li se izgubili, koji su nam kriteriji, vrjednote? Što je ovaj referendum koji je vrlo važan? Ne smije se nikoga vrijeđati, ali postoje neki kriteriji, temeljne vrijednosti. Hoćemo li graditi na pijesku ili stijeni? Demokracije u Hrvatskoj nema jer nitko ne želi javno izreći mišljenje i zato je potreban mali čovjek da bude glas šutljivih. Mediji su također na sve moguće načine pokušali zabraniti referendum. Mi nismo na strani onih protiv jer je Isus došao za čovjeka, za život, za naše spasenje zaključio je msgr. Barišić.
Prema tradicionalnom liturgijskom pravilniku, svečana koncelebracija u katedrali Sv. Marka završila je izlaganjem moći Sv. Klementa, te pjevanjem himne u čast makarskog sveca zaštitnika.